V roce 2010 chtějí týmy šetřit dalším omezením vývoje
5. 3. 2009
V roce 2010 chtějí týmy šetřit dalším omezením vývoje |
Jan Pastorek - 05.03.2009 - FORMULE1 - novinky |
Týmy se v rámci své asociace zabývaly kromě sportovní stránky formule 1 i dalšími úspornými opatřeními, které zajistí dlouhodobou stabilitu tohoto sportu. V roce 2010 chce FOTA dosáhnout dalšího snížení nákladů především díky omezením ve vývoji vozů. V letošní sezóně dojde k omezení provozu aerodynamických tunelů, ale i vývoje pomocí CFD (computational fluid dynamics). Týmy si přidělený čas rozvrhnou samy mezi tyto dvě oblasti a nebudou tak znevýhodněni ti, kteří mají dva aerodynamické tunely a méně vyvinuté CFD. V roce 2010 bude čas na vývoj aerodynamiky omezen na polovinu ve srovnání s letošním rokem. Další úspory by měl přinést omezený počet vývojových úprav, které každý tým bude moci na svůj vůz nasadit. Na celou sezónu zůstanou zmrazeny specifikace kol, kokpitu a přední a zadní deformační zóny. Dvě specifikace, což znamená jednu změnu za sezónu, budou povoleny pro zavěšení a desku na podlaze vozu. Tři různé verze budou týmy moci nasadit v případě krytu motoru, bočnic, difuzoru, podlahy a přívodů vzduchu. Nejvíce volnosti bude v oblasti přítlačných křídel, každý tým bude moci použít pět různých specifikací v různých velikostech. FOTA dále potvrdila svůj závazek nabídnout příští rok levné motory a převodovky malým stájím. Zatímco letos jsou agregáty k mání za 8 miliónů eur, v roce 2010 je budou výrobci prodávat za 5 miliónů eur ročně a převodovky, jejichž vývoj bude zmrazen na 3 roky a počet omezen na 4 kusy na jezdce za sezónu, za 1,5 miliónu eur. Týmy se zároveň dohodly na standardizovaném systému na rekuperaci kinetické energie. Takový KERS by měl od roku 2010 stát každou stáj 1 až 2 milióny eur. Více šetřit hodlá FOTA i v oblasti testování. Před sezónou 2010 budou povoleny týmům jen čtyři čtyřdenní testy s jedním vozem a jeden takzvaný shakedown, opět jen s jedním vozem. K již dříve schváleným standardizovaným vysílačkám a telemetrii se přidá zmrazení vývoje brzdových systémů na celý rok. A konečně rozšířen bude také seznam zakázaných exotických, kovových a kompozitních materiálů. |