Kovalainen doufá, že KERS nasadí v Austrálii jen McLaren
4. 3. 2009
Kovalainen doufá, že KERS nasadí v Austrálii jen McLaren |
Jan Pastorek - 04.03.2009 - FORMULE1 - rozhovor |
Pilot McLarenu Heikki Kovalainen odpovídal včera na otázky po skončení testovacích jízd v Jerezu. Dnes jste nenajezdil tolik kol jako ostatní, měli jste nějaký problém? Heikki Kovalainen: "Nic se nestalo, neměli jsme žádnou poruchu, prostě jsme postupovali podle svého programu. Udělali jsme vše podle plánu a podařilo se nám odjet rozumný počet kol. Žádné velké drama." Znovu jste použil křídlo z roku 2008, proč? HK: "Jen jsme chtěli provést srovnání s křídlem 2009. Je to poprvé, co jezdíme na suchu se zadním a předním křídlem 2009, takže jsme chtěli zjistit, jaká čísla dostaneme, jestli jsou přesná a taková, jaká si myslíme, že by být měla, to jsme dělali. Proto jsme ho vyzkoušeli." Jak se choval vůz 2009 v pondělí na mokru? HK: "Přilnavost se na mokru snížila více než na suchu. Pneumatiky jsou stejné jako loni, takže jejich přilnavost je stejná, ale máme méně přítlaku, takže je to obtížnější. Vůz více klouže, není možné dosahovat stejných časů a jezdit stejně rychle v zatáčkách. Ale i tak je to zajímavé, je to zábavné a v pondělí bylo pořádně mokro." Mokré podmínky byly konzistentní... HK: "Ano, neměnily se. Na některých místech stála voda a bylo snadné chytit aquaplaning a ztratit vůz. Pracovali jsme na využitelnosti motoru, hlavně v těchto podmínkách, takže tu byly věci, kterým jsme se mohli věnovat." Jak dobře se cítíte být připraven? HK: "Chtěl bych jezdit více. Myslím, že všichni by se chtěli připravovat lépe. Ale vzhledem k okolnostem podle mě děláme celkem dobrou práci. Postupně si odškrtáváme věci, které si musíme před prvním závodem projít. V tuto chvíli je těžké říct, jak na tom kdo je, ale pokud zůstaneme soustředěni na test, tak poté v Melbourne zjistíme v kvalifikaci a závodě, jak na tom jsme." Na srovnání s konkurencí je stále brzy? HK: "Ano. Například dnes byly časy znovu velmi vyrovnané. Všichni mají své testovací programy, takže vše co můžeme říct, je, že to bude vyrovnané. Takže musíme najít všechny desetinky, které je možné získat, abychom byli vpředu. Ale týmu naprosto důvěřuji, že jsme na správné cestě. Na vůz navíc přijde mnoho úprav." "V tuto chvíli jsme soustředěni na jiné věci, než je výkonnost ostatních. Například na KERS. Vyzkoušeli jsme ho a funguje dobře, můžeme jezdit na maximální výkon. Dnes jsme neměli žádné problémy se spolehlivostí. Dokud nebudou mít všichni techniku v konečné podobě, tak bude těžké hodnotit, jak si stojíme." Ale očekáváte, že to bude letos vyrovnanější? Myslíte si, že by ostatní týmy mohly dohnat McLaren a Ferrari? HK: "Je to možné, ale už na konci loňského roku to bylo vyrovnané, hlavně když se podíváte na kvalifikace z konce roku. Myslím, že v Brazílii byl rozdíl v druhé části kvalifikace mezi prvním a desátým asi jen dvě desetiny, takže je to velmi vyrovnané. V závodech byly rozdíly samozřejmě větší. Někdy uvíznete za pomalejším vozem, někdy se stane nehoda, nebo tak. Ale myslím, že to možná bude ještě vyrovnanější než loni. A to je pro sport dobré. Pro jezdce to není tak dobré, protože se musí více snažit, ale myslím, že to bude lepší." Budete používat KERS od prvního závodu? HK: "Věřím v to na 99 procent. Myslím, že jsme ve fázi, kdy s ním můžeme jezdit celý den, spolehlivě, bez problémů, na maximální výkon. Takže pokud nenastane nějaké drama, nevidím důvod, proč bychom ho neměli nasadit." Jak se choval KERS na mokru? HK: "V pohodě. Samozřejmě musíte počkat trochu déle, než ho spustíte, protože jste mnohem více omezováni přilnavostí než výkonem. Takže musíte trochu opatrněji, ale jinak je to v pohodě. Zdálo se, že funguje dobře a to v pondělí pořádně pršelo. Fungoval dokonale, takže držme palce." Jsou jezdci kvůli změnám v pravidlech a zákazu testování pod větším tlakem? HK: "Ne. Pouze se trochu změnil způsob práce s týmem." Jakým způsobem? HK: "V podstatě trávím více času v práci. Sedím více v kanceláři a méně jezdím. Více sedím v simulátoru, diskutuji s inženýry, mechaniky a celým týmem ve Wokingu. Minulý týden jsem také navštívil sídlo Mercedesu v Brixworthu. Přišel jsem tam, aniž bych kohokoliv znal, jen jsem se přišel podívat, jak to tam jde. Samozřejmě bych raději jezdil, ale teď musíme více pracovat na jiných oblastech a snažit se maximálně využít data, která máme. Musíme maximalizovat náš potenciál. Takže to je drobná změna ve srovnání s loňským rokem." Pokud bude McLaren v Austrálii jediný tým, který použije KERS, mohli byste mít obrovskou výhodu. HK: "Ano, je to možné. Ale já samozřejmě nevím, jak jsou na tom ostatní. Možná bych měl zavolat Norbertovi (Haugovi) a zeptat se ho, jak si věří. Ale já se řídím podle toho, jak nám to jde na trati. Proto si myslím, že ho na 99 procent použijeme, protože s ním nemáme žádné problémy." "Doufejme, že to pro nás bude výhoda. Výhoda to určitě bude při startu, potenciálně bychom z toho měli těžit mezi startem a první zatáčkou. A pak samozřejmě také v závodě, když bojujete a potřebujete předjíždět. Snad ho ostatní mít nebudou a my ano, ale jsou tu další dobré týmy a nikoho bych nepodceňoval. Nebyl bych překvapen, kdyby ho nasadilo mnoho dalších týmů." Jaký vás před Melbourne čeká program? HK: "Myslím, že mě čekají dva dny v Barceloně a další dva dny tady. Plán je takový, že budu jezdit poslední dva dny před Melbourne, takže snad to bude s poslední verzí celého kompletu. Poslední dva týdny jsem strávil v Británii s týmem, tento týden tam budu také. Teď jedeme opravdu naplno. Každý týden nás čeká hodně věcí, něco v simulátoru, něco s inženýry a také jezdění." |