Heidfeld: F1.09 se dobře řídí, ale spolehlivost není ideální
6. 3. 2009
Heidfeld: F1.09 se dobře řídí, ale spolehlivost není ideální |
Jan Pastorek - 06.03.2009 - FORMULE1 - rozhovor |
Nicku, jak jste spokojen s dosavadním průběhem příprav týmu? Nick Heidfeld: "Letos jsou naše přípravy něco jako objevná cesta. Na voze je tolik nových věcí, se kterými se musíme naučit zacházet, a to je hodně zábavné. Co se mě týče, tak naše testy byly doposud velmi pozitivní. F1.09 se na zcela nově vyvinutý vůz řídí již celkem dobře a dobře reaguje na změny v nastavení. Ještě se můžeme zlepšit v oblasti spolehlivosti, ale zatím jsme nikdy neměli neřešitelné problémy a najeli jsme více kilometrů než několik našich rivalů." "Nicméně, omezení testování znamená, že každý ztracený kilometr bolí. Daří se nám neustále se zlepšovat a pořád ještě máme hodně nápadů, které můžeme rozvinout. Bohužel nedokáži říct, jak si stojíme vůči konkurenci. Všichni si v testech své karty pečlive kryjí. Nikdy nevíte, jaký program mají ostatní týmy, natož kolik paliva mají ve vozech. Budu rád, až tyhle hádanky v Melbourne skončí." Které změny na voze se vám líbí nejvíce? NH: "Za prvé si myslím, že myšlenka za všemi těmi změnami je správná. Nakonec cílem bylo usnadnit předjíždění. Také si myslím, že souhra všech faktorů mít dopady bude, i když jen do určité míry. Formule 1 nemá najednou vypadat jako závody cestovních vozů. Jsem rád, že se vrátily hladké pneumatiky. Nikdy jsem nebyl nadšen z toho, že ze všech závodních sérii jen formule 1 tak dlouho nemá hladké pneumatiky. Dopady znatelně sníženého přítlaku vyžadují změny jezdeckého stylu." Můžete vysvětlil, kdy a jak získáte úpravou sklonu předního křídla, jak to nyní povolují pravidla? NH: "Může to vylepšit vyvážení vozu v různých zatáčkách. Nicméně, tento systém smíme použít jen dvakrát během jednoho kola. To znamená, že můžeme například provést jednu změnu a pak křídlo vrátit do původního nastavení. Pochybuji, že to nějak pomůže při předjíždění, ale uvidíme v závodech." A jak vám to jde se systémem na rekuperaci kinetické energie? NH: "To je také zábavné. Je to skvělé, když stisknete tlačítko na volantu a cítíte těch 80 koní navíc. V testech jsem také poprvé viděl, jaké to je, když to tlačítko stiskne jiný jezdec a vy ne, prostě vás nechá za sebou. Využití tohoto dodatečného výkonu si musíte skutečně dobře plánovat a to je práce jezdce během závodu. Tlačítko můžeme stisknout na 6,5 sekundy v každém kole. Hlavní výhoda systému je při předjíždění, když jste za někým, například na začátku závodu. Jakmile dosáhneme rychlost 100 km/h - a to trvá méně než 3 sekundy - elektronika umožní použití tlačítka KERS. Samozřejmě musíte nejdříve nabít úložiště energie." Nebudou vás všechny tyto funkce jako jezdce plést? NH: "Zvykneme si na ně. I když musím říct, že můj volant byl přehlednější, když jsme ještě měli naší vlastní elektroniku BMW, což bylo před zavedením standardizované elektroniky. V té době jsme měli několik šikovných podúrovní různých funkcí." Jaký je váš osobní cíl pro tuto sezónu? NH: "Je stejný již léta. Mým cílem je dostat z vozu maximum v každé situaci, v každém kole a během každého závodního víkendu. Co bude možné nakonec z velké míry určí výkonnost naší techniky. Cílem týmu je v roce 2009 boj o titul. V minulých letech jsme vždy plnili své průběžné cíle a doufám, že se nám to v roce 2009 podaří znovu." Což by znamenalo, že byste měl dobrou příležitost získat své první vítězství v Grand Prix... NH: "Ano, kvůli tomu potřebujete pod sebou auto, které je schopné zvítězit. V to také doufám, samozřejmě, pracujeme na tom." Jak v této oblasti přispíváte? NH: "Snažím se co nejvíce podílet na vývoji vozu. Našim inženýrům vysvětluji, jak přesně se vůz chová a kde bych chtěl vylepšení. Nejsem vývojový inženýr, ale myslím, že díky svým zkušenostem můžu nabídnout zpětnou vazbu, která tým posune vpřed. Další aspekt je moje fyzická kondice. Během této zimy jsem trénoval více než kdy předtím. Pomohlo mi, že díky omezením testování máme více volného času. Nyní se cítím ve výborné formě." Také jste držel hladovku? O mánii hubnutí ve formuli 1 se hodně psalo. NH: "Ne, nedržel jsem hladovku a ani by to nebyla správná cesta. Existuje souvislost mezi váhou a výkonností. Tvrdá dieta vás oslabí. Ale věnoval jsem hodně pozornosti tomu co jím a postupně jsem zhubnul o dvě a půl kila, navzdory tomu, že se mi díky cvičení zvětšila svalová hmota." Budete vzhledem k omezením testování muset více trénovat také v průběhu sezóny? NH: "Určitě. Nejlepší trénink ve formuli 1 je řízení vozu F1. Čas ve voze, o který jsme přišli, si budeme muset nahradit." Zbyde vám čas na svatbu? Teď jste samozřejmě zasnouben... NH: "Ještě jsme nestanovili datum, ale to nebude problém. Zákaz testování by to měl umožnit." |